تفاوت بین انواع پمپ ها

انواع مختلفی از  پمپ آب در بازار وجود دارد، این مقاله به درک تفاوت بین انواع پمپ آب به شما کمک می کند.

نوع پمپ آب مورد استفاده‌ی شما به نیاز و برنامه‌ی شما بستگی دارد، از جمله:

    نوع مایعی که می خواهید پمپاژ کنید

    فاصله ای که می خواهید مایع را جابجا کنید

    بازدهی مورد نیاز بر اساس متر مکعب بر ساعت

اما این قضیه که دقیقا چه پمپی را شما باید انتخاب کنید کار دشواری است. روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید پمپی را شناسایی کنید که این سه نیاز را برآورده کند و این قضیه می تواند گیج کننده باشد. برای ساده کردن روش انتخاب پمپ، دو دسته پمپ وجود دارد که به روش های خیلی متفاوتی کار می کنند و اکثر مدل‌های پمپ را پوشش می‌دهند.

پمپ‌ آب سانتریفیوژ:

این نوع پمپ آب امروزه یکی از شایع ترین و متداول ترین پمپ ها برای استفاده می باشد. مانند دیگر مدل‌های پمپ، این پمپ تک پروانه است و یک تیغه چرخشی برای تولید مکش دارد که باعث می شود مایع در داخل لوله ها به حرکت در آید. چرخش پروانه باعث ایجاد نیرو می شود و این چیزی است که به عنوان نیروی گریز از مرکز شناخته می‌شود. این ویژگی در نام پمپ نیز آورده می‌شود. پمپ توسط یک موتور الکتریکی شروع به کار می‌کند.

پمپ های سانتریفیوژ معمولا برای مایعاتی با ویسکوزیته کم و غلظت مواد جامد پائین، استفاده می شود. با این حال، یک مدل پمپ گریز از مرکز نیز وجود دارد که می تواند مایعات را با مقدار زیادی ذرات نیز پمپاژ کند.

تاسیسات گستر , پیمانکار تاسیسات ساختمان , پیمانکار تاسیسات مکانیکی , پیمانکار تاسیسات برقی , ۰۹۱۲۴۶۶۴۱۹۸ , نصب و راه اندازی انواع موتورخانه , نصب و راه اندازی انواع تابلو برق و اتاق برق , پیمانکار تاسیسات استخر , طراحی تاسیسات مکانیکی , طراحی تاسیسات برقی , طراح تاسیسات مکانیکی

پروانه های این پمپ ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

پروانه جریان محوری: پروانه جریان محوری مایع را در محور شفت تخلیه می کند. به همین دلیل یک پمپ جریان محوری به عنوان ” سانتریفیوژ یا گریز از مرکز”  در عمل پمپاژ تعریف نمی شود.

پروانه جریان شعاعی: پروانه جریان شعاعی مایع را به صورت شعاعی با زاویه ۹۰ درجه در محور شفت تخلیه می کند.

پروانه جریان مخلوط: پروانه جریان مخلوط مایع را در جهت مخروطی با استفاده از یک عمل پمپاژ شعاعی و محوری ترکیب می کند – همانطور که از عنوان مشخص است.

پمپ آب جابجایی مثبت

این نوع پمپ آب یک حفره در قسمت مکش پمپ و یک حفره در خروجی تخلیه پمپ ایجاد می کند. این تفاوت باعث ایجاد فشار می شود که به طور همزمان مایع را می کشد و آن را به جریان می اندازد، در نتیجه نیروی کافی برای ایجاد جریان را فراهم می کند.

پمپ های جابجایی مثبت به دو دسته تقسیم می شوند:

پمپ های متقابل: در این طراحی، مکش توسط یک پیستون ایجاد می شود که که در مایع غوطه ور می شود و  آن را به سمت خارج می کشد. در این پمپ ها از یک دریچه یا سوپاپ برای اطمینان از اینکه جریان فقط در یک جهت حرکت می کند استفاده می شود. بنابراین، در این طراحی پمپ، مایع در فواصل یکسان مکش و پمپاژ می شود.

پمپ های چرخشی: در طراحی چرخشی از دو چرخ دنده که در حین کار کردن پمپ با هم درگیر می شوند استفاده شده است. حرکت چرخ دنده ها باعث ایجاد فشار زیاد برای تخلیه جریان مایع می شود.

با توجه به طراحی، پمپ های جابجایی مثبت برای استفاده در مایعات وسکوزیته بهتر است. انواع مختلفی از پمپ های جابجایی مثبت وجود دارد مانند:

    پمپ چرخشی یا گردشی

    پمپ چرخ دنده ای

    پمپ پبستونی

    پمپ دیافراگمی

فرق بین پمپ کفکش با پمپ شناور چیست؟ آیا پمپ کفکش یا شناور اگر به فضای خالی از اب چاه برسند هوا میکشند؟

فرق بین کف کش و لجن کش در کشیدن آب از کف می باشد.

پمپ های کف کش حداکثر ارتفاعی که انتقال می دهند۱۰۰ تا ۱۲۰ متر می باشد. در صورتی که پمپ های شناور معمولا مایعات را تا ارتفاع ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر را انتقال می دهند. و همین طور باید ذکر کرد که پمپ های شناور معمولا از حد واسط قسمتی که پمپ به الکتروموتور کوپله می شود، آب را به بالا انتقال میدهد.

پروانه های کف کش معمولا از نوع باز بوده و قادر به انتقال ذرات معلق بیشتری می باشند، تعداد پروانه در پمپ های کف کش معمولا ۱ پروانه می باشد

ولی پمپ های شناور دارای پروانه های بیشتر و از نوع نیمه بسته می باشند

و اما در مورد سوال دوم باید عرض کرد که اگر پمپ به فضای خالی برسد هوا می کشد که باعث خرابی قطعات داخلی می گردد. پمپ های شناور و کف کش به دلیل اینکه با آب اطراف خود خنک می شوند، به هیچ عنوان نباید خشک کار کنند و یا هوا بکشند.

تاسیسات گستر , پیمانکار تاسیسات ساختمان , پیمانکار تاسیسات مکانیکی , پیمانکار تاسیسات برقی , ۰۹۱۲۴۶۶۴۱۹۸ , نصب و راه اندازی انواع موتورخانه , نصب و راه اندازی انواع تابلو برق و اتاق برق , پیمانکار تاسیسات استخر , طراحی تاسیسات مکانیکی , طراحی تاسیسات برقی , طراح تاسیسات مکانیکی

Tags:  , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,