شرح و ساختمان قسمتهای مختلف سیستم تبرید

تاسیسات گستر , پیمانکار تاسیسات ساختمان , پیمانکار تاسیسات مکانیکی , پیمانکار تاسیسات برقی , طراحی تاسیسات مکانیکی , طراحی تاسیسات برقی

۱- کمپرسورها

بطوری که گفته شد مهمترین قسمت یک سیستم تبرید کمپرسورهای آن می‌باشد و عمل آن ایجاد اختلاف فشار و در نتیجه حرکت ماده مبرد در سیستم می‌باشد. کمپرسور در قسمت مکش یعنی مدار خروجی گاز از اواپراتور تولید فشار پایین و در قسمت رانش یا خروجی گاز تا تغذیه مایع به اواپراتور تولید فشار بالا می‌کند.

۲- کندانسورها

کندانسور یکی از چهار قسمت مهم دستگاههای تبرید می‌باشد که گاز داغ خروجی از کمپرسور وارد آن می‌شود و بعلت از دست دادن گرمای خود به مایع تبدیل می‌شود. این گرما را می‌توان به آب درون لوله و یا هوای جریان یافته در اطراف لوله حامل ماده مبرد پس بدهد.

کندانسورها به سه نوع تقسیم می‌شوند.

الف) کندانسور هوایی. ب) کندانسور آبی. ث) کندانسور تبخیری.

۳-شیر انبساط Expansion- Valve

قسمت سوم سیستم تبرید بعد از کندانسور، شیر انبساط می‌باشد که عمل قرار گرفتن این شیر قبل از اواپراتور می‌باشد. کار شیر انبساط در حقیقت کنترل ماده سرمازا می‌باشد. و این وسیله فشار زیاد مایع خروجی از کندانسور را تقلیل داده و مناسب عملکرد اواپراتور می‌سازد.

شیرهای انبساط بر اساس یکی از فاکتورهای فشار- حرارت- سطح مایع مبرد- مقطع جریان گاز- عمل تنظیم و کنترل مایع مبرد را بعهده می‌گیرد و به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

۱- لوله‌های موئین

۲- شناور سمت فشار کم

۳- شناور سمت فشار زیاد

۴- شیر انبساط حرارتی

۵- سوپاپ انبساط خودکار

لوله‌های موئین

یکی از روش‌های کنترل مایع سرمازا لوله موئین می‌باشد. لوله موئین از لوله‌های مسی بدون درز با قطر کوچک ساخته می‌شود و بصورت کلاف یا حلقه‌ای در می‌آورند برای انتخاب لوله‌های موئین چهار عامل طول لوله و قطر داخلی درجه حرارت لوله و دوری و نزدیکی کلاف را در نظر می‌گیرند و برای گازهای مختلف جداولی به همین منظور تهیه گردیده است.

شیر انبساط حرارتی

این نوع شیر انبساط که بیشتر در دستگاههای چیلر و تهویه مطبوع و سردخانه‌ها از آن استفاده می‌کنند عمل کنترل بوسیله انبساط و انقباض سیال درون بالب (حباب حساس) صورت می‌گیرد.

۴- اواپراتورها (Evaporators)

انبساط غیر مستقیم.

در طریقه اول اواپراتور – اواپراتورها (Evaporators)

چهارمین قسمت اصلی یک سیستم تبرید اواپراتور می‌باشد. نتیجه و عملکرد یک دستگاه تبرید از اواپراتور گرفته می‌شود یعنی گاز مبرد که از کمپرسور و کندانسور گذشته به صورت پودر مایع وارد اواپراتور می‌شود و شروع به تبخیر می‌شود. در نتیجه گرمای محیط اطراف خود را جذب کرده و اطراف خود را سرد می‌کند.

اواپراتورها، کلاً از نظر تبخیر به دو دسته تقسیم می‌کنند.

۱- اواپراتورهای انبساط مستقیم.

۲- اواپراتورهای مستقیماً در داخل محفظه و موادیست که باید سرد شوند مثل فریزرها و یخچال‌های خانگی و پکیج و کولرهای گازی.

در طریقه دوم از یک سیال واسطه استفاده می‌شود. بدین صورت که در اثر تماس سیال با اواپراتور سیال خنک می‌شود و این سرما را با خود به محلی که باید سرد شود منتقل می‌سازد. از این نوع اواپراتور بیشتر در چیلر استفاده می‌شود.

تاسیسات گستر , پیمانکار تاسیسات ساختمان , پیمانکار تاسیسات مکانیکی , پیمانکار تاسیسات برقی , طراحی تاسیسات مکانیکی , طراحی تاسیسات برقی

⭕️?⭕️? لوله‌های حامل مواد سرمازا

این لوله‌ها قسمتهای مختلف یک دستگاه تبرید را به یکدیگر مربوط می‌سازند و باید سایز و نوع آنها به بهترین وجه انتخاب شود تا انتظار کار خوب از یک سیستم سرمازا داشت. لوله‌هایی که برای این منظور انتخاب می‌شوند باید جدار داخلی آنها صاف و صیقلی باشد تا افت فشار کمتری داشته باشد. زیرا چنانچه افت زیادی داشته باشد مقداری از توان کمپرسور را از بین میبرند.

مدارهای لوله کشی سیستم تبرید به سه بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

۱- لوله‌های مداری فشار

۲- لوله‌های مدار مایع

۳- لوله‌های مدار مکش

الف) لوله‌های مدار فشاری- این قسمت از مدار شامل لوله خروجی کمپرسور تا کندانسور می‌باشد و باید در سایز و نوع این لوله دقت کافی شود زیرا زیاد شدن فشار در این لوله باعث از بین رفتن قدرت کمپرسور و همچنین کم شدن ظرفیت کندانسور می‌شود.

ب) لوله‌ مدار مایع- این لوله از مخزن مایع کندانسور تا شیر انبساط ادامه دارد. چنانچه در انتخاب این لوله دقت نشود افت فشار زیادتر از حد نرمال باعث کاهش ظرفیت شیر انبساط می‌شود. در نتیجه سیستم با اشکالات و یخ زدگی مواجه می‌شود.

تاسیسات گستر , پیمانکار تاسیسات ساختمان , پیمانکار تاسیسات مکانیکی , پیمانکار تاسیسات برقی , طراحی تاسیسات مکانیکی , طراحی تاسیسات برقی